Scrolling Text

Andai Hatimu Menangis Kerana Tiada Yang Memahami,Berbicaralah Pada Tuhanmu Kerana DIA Sentiaasa Disisimu Walaupun Tika Saat Kamu MelupakanNYA

Smile

Sunday 23 December 2012

Sebuah Cerita Secalit Rasa (Akhir)

     


     Ujian yang pertama untuk Zahira adalah dengan kehadiran Farid kembali. Farid menghantar SMS kepadanya. Zahira membalas SMS itu dengan memberitahu bahawa dia tidak dapat berhubung dengan Farid lagi. Farid tidak dapat menerima keputusan itu. Namun Zahira tetap dengan keputusannya. Alhamdulillah. Dia dapat bertahan dengan ujian yang pertama itu.

       Setelah itu, ujian yang kedua pula hadir dalam hidupnya. Kehadiran semula Haiqal dalam hidupnya. Zahira tewas dengan ujian itu kerana kasihnya pada Haiqal. Mereka berhubung seperti biasa. Suatu hari, Haiqal meminta gambar Zahira kerana dia terlalui ingin mengenali Zahira. Zahira takut untuk menghantarnya kerana bimbang Haiqal tidak mahu berteman dengannya lagi selepas itu. Namun akhirnya Zahira memberikan jua gambarnya kepada Haiqal. Haiqal la lelaki pertama dan terakhir yang menerima gambar Zahira. Beberapa hari kemudian, Haiqal tidak menghantar SMS lagi kepada Zahira. Zahira menghantarkan SMS kepada Haiqal, namun tiada jawapan yang diterimanya. Zahira berasa sangat dengan keadaan itu. Dia sangat menyesali apa yang telah dilakukannya. Dia tewas dengan nafsunya. Sekali lagi Zahira menangis memohon ampun dari ALLAH. Dia sentiasa menunaikan Qiam. Membaca Al-Quran untuk mendekatkan dirinya pada ALLAH. Untuk mencintai kekasihnya Yang Abadi itu. Alhamdulillah. Zahira berasa sangat tenang. Hatinya berasa begitu dekat ALLAH. Dia meluahkan semuanya kepada ILAHI. Menceritakan kesilapannya yang lalu.

        Sekali lagi Zahira diuji dengan kehadiran lelaki dalam hidupnya. Seorang lelaki yang tidak dikenalinya. Menghulurkan salam perkenalan dengan menghantarkan SMS kepadanya. Zahira berasa berdepan. Namun Zahira membalas SMS itu bertanyakan siapa lelaki itu dan dri mana lelaki itu mendapatkan nombornya. Lelaki itu memberitahu bahawa namanya ialah Hafi dan Zahira memang tidak mengenalinya dan dia juga tidak mengenali Zahira. Dia memberitahu Zahira menganggapnya adalah aturan dari ALLAH. Zahira tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh Lelaki itu. Dia tetap ingin mengetahui dari mana lelaki itu mendapatkan nombor telefonnya. Lelaki itu memberitahu bahawa dia pernah terbaca blog Zahira. Dari situ, dia cuba mendapatkan maklumat tentang Zahira. Dia memberitahu bahawa dia merupakan lulusan dari sebuah universiti di luar negara dan sepanjang disana, dia belajar tentang ilmu untuk mendapatkan maklumat daripada komputer. jadi tidak susah baginya untuk mendapatkan nombor Zahira. Dia meminta maaf kerana menceroboh hak peribadi Zahira. Tidak lama kemudian, Zahira menghantar SMS kepada Hafiz memberitahu bahawa dia tidak mampu untuk membalas salam perkenalan dari Hafiz. Dia menganggap kehadiran Hafiz adalah ujian daripada ALLAH untuknya.. Hafiz tidak membalas SMS itu dan hanya mendiamkan diri. Sungguhpun begitu, Zahira tetap tidak tenang. Hatinya meronta untuk mengetahui siapa lelaki itu sebenarnya. Keadaan itu menyebabkan Zahira lalai seketika. Dia tidak dapat bangun untuk menunaikan Qiam seperti yang menjadi kebiasaanya. Zahira berasa sedih dengan keadaan itu. Dia memohon ampun. Berdoa semoga ALLAH memberikan ketabahan buat hatinya. Alhamdulillah. Dia merasa tenang selepas itu. Dia tidak lagi memikirkan dan menagih cinta daripada manusia. Baginya, yang paling penting adalah untuk dia mencintai ALLAH S.W.T dan Rasulullah S.A.W.

        Daripada kisah Zahira, dapat kita simpulkan bahawa untuk menjaga hati adalah satu perkara yang terlalu sukar. Sentiasalah berusaha untuk melawan nafsu dihati kita. Kita terlalu sibuk mencari cinta daripada manusia. Menagih cinta daripada manusia. Tapi kita selalu lupa untuk mencari cinta ILAHI. Kita mengaku mencintai ALLAH dan Rasulullah. tapi semua tu hanya kata dibibir. Kita tak pernah buktikan cinta itu. Kita manusia yang bersifat lalai dan lemah. Sebab tu ALLAH Maha Pengampun. Dia sentiasa menunggu kita. Menunggu kita menagis keranaNYA. Semoga kita semua mampu untuk menghadapi ujian daripada ALLAH untuk kita. Ujian itu adalah tanda cintanya Dia pada kita. Dia rindu nak dengar suara kita. Sebab itu dia menghadirkan ujian untuk kita. Ingatlah bahawa Rasulullah S.A.W pernah mengalirkan airmata untuk kita. Baginda tak kenal kita. Tapi baginda mampu untuk menangis kerana merindui kita. Teringat satu ayat yang pernah ana baca APA ERTINYA CINTA KEPADA MANUSIA JIKA CINTA DAN RINDU RASULULLAH S.A.W TIDAK PERNAH KITA BALAS. marilah sama-sama kita berusaha untuk mencinta ALLAH S.W.T dan Rasulullah S.A.W. In sya ALLAH ketenangan akan hadir dalam hidup kita. serahkan semuanya pada ALLAH kerana Dia tahu apa yang terbaik buat diri kita.

(maaf andai ana melakukan kesilapan. Tegurlah agar ana dapat membaiki segala kelemahan itu. in sya ALLAH)

2 comments:

  1. Assalamualaikum wrh..
    Tiada insan suci yg tidak mempunyai masa lampau..
    Tiada insan berdosa yg tidak mempunyai masa depan..
    selagi hayat dikandung badan,sama-sama kita bertaubat pada ALLAH yg Maha Menerima Taubat..
    sama-sama lah kita mengejar CintaNya.. mengejar RedhaNya..Insya Allah..

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam wrh...In sya ALLAH..kita hamba yang lalai dan lemah.. Kerana itu ALLAH S.W.T Maha Pengampun.. Tiada manusia yang suci tanpa kesilapan...

    ReplyDelete