Scrolling Text

Andai Hatimu Menangis Kerana Tiada Yang Memahami,Berbicaralah Pada Tuhanmu Kerana DIA Sentiaasa Disisimu Walaupun Tika Saat Kamu MelupakanNYA

Smile

Sunday 23 December 2012

Sebuah Cerita Secalit Rasa 2

       Assalamualaikum wrh. Untuk post kali ni, ana nak sambung tentang kisah Zahira yang pernah diceritakan pada post sebelum ini. Tentang Zahira yang berkenalan dengan ramai lelaki. Kerana baginya, hubungan dengan lelaki itu diizinkan selagi tidak membicarakan tentang perasaan.

       Zahira berkenalan dengan seorang lelaki yang bernama Farid. Farid merupakan seorang pelajar disebuah pondok. Perkenalan mereka bermula apabila Farid tersilap menghantar SMS padanya. Farid banyak bercerita tentang agama padanya. Farid juga pernah meminta Zahira untuk menjadi teman istimewa dalam hidupnya. Namun Zahira tetap dengan pendiriannya. Dia berteman biasa dengan Farid. Namun mereka sering berbicara tentang perkara yang berkaitan hati. Tentang cinta. Tentang rindu. Mereka seringkali berbual melalui telefon. Farid meminta Zahira untuk menghantarkan gambar Zahira kepadanya. Zahira tetap menolak dengan alasan dia tidak pernah memberikan gambarnya kepada lelaki. Mereka berhubung seperti biasa. Namun tidak lama kemudian, Farid pergi menyepi.

      Suatu hari, seperti biasanya Zahira berfacebook. Zahira menyertai satu group yang cukup popular dalam laman sosial itu. Ruang yang membicarakan tentang agama. Zahira mengepos sesuatu dilaman itu tentang agama. Tidak lama selepas itu, seorang lelaki memberikan komen pada statusnya. Setelah itu, lelaki itu meminta untuk menjadi teman Zahira di facebook. Zahira menerimanya. Bermulalah perkenalan mereka. Walaupun baru sahaja berkenalan, hubungan mereka sangat rapat walaupun tidak pernah berjumpa antara satu sama lain. Zahira selesa berteman dengan Haiqal. Haiqal merupakan seorang lelaki yang sangat baik. Untuk kali pertamanya, Zahira berbual dengan Haiqal melalui telefon. Haiqal meminta nombor telefon ibubapa Zahira kerana dia memberitahu bahawa dia ingin menelefon orang tua Zahira untuk meminta izin dari mereka untuk bersahabat dengan Zahira. Zahira memberikan nombor orang tuanya kepada Haiqal. Setelah itu, Zahira memberitahu orang tuanya tentang Haikal. Ibubapanya memberitahu bahawa Haiqal telah banyak kali menelefon mereka namun tidak pernah dijawab. Zahira sentiasa berhubung dengan Haiqal. Haiqal meminta gambar Zahira. Namun Zahira tidak memberikannya. Haiqal memahaminya. Zahira menyukai Haiqal. Dia sangat gembira apabila mengetahui bahawa Haiqal juga menyukainya. Namun Zahira tetap dengan pendiriannya. Haiqal juga tidak pernah menjalinkan hubungan cinta dengan mana-mana perempuan. Mereka berteman seperti biasa. Namun tidak lama kemudiaan, Haiqal mendiam tanpa kata. Zahira pernah beberapa kali cuba menghubunginya, namun tiada jawapan.

       Zahira berkenalan dengan seorang lelaki yang bernama Ryzal. zahira menemui nombor telefon Ryzal didalam sebuah buku. Lantas Zahira menghantar SMS kepada Ryzal seperti biasa untuk berkenalan dengannya. Ryzal berumur muda setahun dari Zahira. Mereka tidak pernah berjumpa kerana tinggal berlainan negeri. Zahira menjadikan Ryzal sebagai adik angkatnya. Zahira berhubung baik dengan Ryzal. Mereka sentiasa berkongsi cerita. Ryzal pernah meminta Zahira untuk menghantarkan gambar Zahira kepadanya. Namun Zahira menolak kerana dia tidak mahu memberikan gambarnya kepada lelaki. Zahira banyak menasihati Ryzal dalam perkara yang berkaitan agama kerana Ryzal berasal dari sekolah menengah biasa. Banyak yang tidak diketahuinya. Ryzal merupakan seorang lelaki yang baik. Ryzal mempunyai seorang teman wanita. Kerana itu, Zahira banyak menasihatkan Ryzal tentang perkara yang berkaitan cinta. Suatu hari, Ryzal memberitahu Zahira bahawa hubungan cintanya dengan teman wanitanya telah terputus. Zahira memberikan nasihat kepadanya. Meminta Ryzal bersabar dan menyerahkan semuanya pada ALLAH. Namun tidak lama selepas itu, Zahira meninggalkan Ryzal.

      Suatu hari, Zahira mengar tazkirah yang disampaikan oleh seorang ustaz yang sangat popular. Tazkirah yang berkaitan tentang ikhtilat antara lelaki dan perempuan. Zahira menangis mengenangkan apa yang telah dilakukannya sebelum ini. Dia menyesal. Dia nekad ingin berubah. Kerana itulah dia meninggalkan Ryzal. Kerana kasih dan sayang ALLAH pada hambanya, ALLAH menghadiahkan ujian untuk Zahira. Untuk menguji sejauh mana keikhlasan hati Zahira untuk kembali ke jalanNYA.

 

     

            

No comments:

Post a Comment