Scrolling Text

Andai Hatimu Menangis Kerana Tiada Yang Memahami,Berbicaralah Pada Tuhanmu Kerana DIA Sentiaasa Disisimu Walaupun Tika Saat Kamu MelupakanNYA

Smile

Saturday 22 December 2012

Sebuah Cerita Secalit Rasa





       Assalamualaikum wrh sahabat-sahabat semua. Sudah lama rasanya ana tak update blog ana ni. Pertama sekalli, ana nak ucapkan terima kasih kepada sahabat-sahabat kerana sudi singgah di blog ana yang tak seberapa ni. Ana harap, sahabat-sahabat semua mendapat manfaat daripada blog ana ni. Kali ni ana nak cerita lagi pasal topik hangat yang sering menjadi bualan masa kini. topik apa lagi kalau bukan topik CINTA.   Ramai yang suka dengan topik ni. Apa maksud CINTA sebenarnya? Apa itu CINTA? Setiap manusia mempunyai pentafsiran yang berbeza tentang maksud CINTA. Tapi ana yakin, ada persamaan dalam pentafsiran makna CINTA itu iaitu rasa kasih sayang. CINTA adalah rasa yang ALLAH anugerahkan dalam  diri  setiap manusia. Tipulah kalau seseorang itu mengatakan tiada cinta dalam hati dia. Di sini, ana ceritakan satu kisah. Harap sahabat-sahabat semua dapat ambil iktibar daripada cerita ini.

       Zahira, merupakan seorang pelajar sekolah menengah di sebuah kampung. Zahira merupakan seorang yang sentiasa menjaga auratnya. Dia sentiasa memastikan auratnya ditutup dengan sempurna. Sungguhpun Zahira dapat menjaga auratnya sedemikian rupa, namun dia tidak mampu menjaga hatinya. Ya. Sungguh sulit untuk menjaga perkara yang berkaitan hati. zahira diuji dengan kehadiran ramai lelaki dalam hidupnya. Ada yang dikenalinya, dan ada yang merupakan kenalan SMSnya sahaja.Ada yang dia sering bertemu dan ada yang tidak pernah ditemuinya.. Kehadiran lelaki-lelaki itu membuatkan Zahira hanyut dalam dunianya sendiri. Amir, merupakan salah seorang rakan kenalan Zahira di telefon. Amir belajar disekolah yang sama. Amir merupakan seorang lelaki yang sangat kacak dan menjadi idaman ramai pelajar disekolah itu. Amir berumur setahun lebih tua dari Zahira. Disebabkan terlalu ingin berkenalan dengan Amir, Zahira meminta bantuan rakannya untuk mendapatkan nombor telefon Amir. Akhirnya, Zahira berjaya mendapatkannya. Dia menghantar SMS kepada Amir untuk menghulurkan salam perkenalan. Amir menyambut huluran perkenalan itu. Mereka sentiasa berhubung melalui SMS. Bercerita tentang banyak perkara. Suatu hari, Amir meminta Zahira untuk menjadi teman istimewanya. Hati Zahira melonjak untuk menerimanya. Namun dia berpegang pada prinsip hidupnya yang dia tidak akan pernah bercinta kecuali selepas berkahwin. Lantas dia menolak Amir dengan memberikan nasihat kepada Amir bahawa cinta sebelum nikah itu tidak ada dalam Islam. Dan mereka tetap berhubung seperti biasa sebagai teman. Setiap kali pulang daripada melancong, Zahira tidak lupa untuk membelikan sesuatu buat Amir. Namun dia tidak memberikannya kepada Amir. Dia hanya menyimpan semua itu. Dia menyukai Amir kerana rupa Amir yang kacak. Setelah sekian lama, Amir meminta untuk berjumpa dengan Zahira. Dia ingin mengetahui siapa Zahira sebenarnya. Akhirnya Zahira bersetuju. Namun mereka hanya berpandangan.Sejak dari hari itu, mereka akan tersenyum papabila berjumpa antara satu sama lain. Zahira pernah meminjamkan novel kepada Amir.  Salah seorang guru disekolah itu menjadi perantaraan antara mereka. Guru itu adalah ibu kepada Zahira. Tidak disangka pula, ayah kepada Amir merupakan teman sekelas ibu Zahira sewaktu sekolah dahulu. Zahira juga pernah memberikan hadiah untuk Amir. Namun tidak beberapa lama kemudian, Amir pergi menyepi dari hidup Zahira tanpa sebarang kata. Keadaan itu membuatkan Zahira sedih. Setelah sekian lama, Zahira membuang semua perkara yang berkaitan dengan Amir. Dia tidak mahu lagi mengingati Amir. Baginya, Amir hanya ingin mempermainkan dirinya. Amir tidak akan pernah menyukai perempuan yang tidak cantik sepertinya. Kenangan bersama Amir berlalu begitu sahaja.

       Setakat ini dulu ana ceritakan kisah ni. Post yang akan datang nanti, ana akan sambung lagi tentang perjalanan hidup Zahira yang sentiasa berperang dengan nafsu hatinya. In sya ALLAH. Natikan sambungannya ye.
     

     

       

No comments:

Post a Comment