Scrolling Text

Andai Hatimu Menangis Kerana Tiada Yang Memahami,Berbicaralah Pada Tuhanmu Kerana DIA Sentiaasa Disisimu Walaupun Tika Saat Kamu MelupakanNYA

Smile

Sunday 24 February 2013

Jenis Cinta Lelaki kepada Wanita

   

              Ibnul Qayyim menjelaskan bahawa jenis cinta kepada wanita ada tiga jenis.

1) Mencintai wanita untuk mendekatkan diri kepada Allah. Contohnya, cinta seorang suami kepada isterinya. Cinta seperti ini adalah cinta yang bermanfaat, kerana akan mendorong orang tersebut melaksanakan syariat Allah, iaitu perkahwinan. Dengan perkahwinan, seseorang dapat menahan mata dan hati dari melihat yang lain, yang tidak seharusnya untuk dilihat.

2) Cinta yang dapat mendatangkan murka Allah dan dapat menjauhkan dari rahmatNya. Orang yang memiliki cinta jenis ini adalah para pencinta yang hingga melanggar garis-garis yang telah ditetapkan oleh Allah. Salah satu bentuk yang paling parah adalah dengan terjerumusnya seseorang kepada zina yang telah diharamkan oleh Allah. Berkenaan dengan cinta jenis ini.

Rasulullah pernah mengingatkan,

"Barangsiapa yang bercinta lalu mampu menahan diri dari perbuatan yang dilarang, serta dapat menyembunyikan perasaannya, kemudiaan dia mati, maka ia mati syahid"

3) Ketiga adalah cinta yang mubah. Cinta ini terjadi kerana tidak ada unsur kesengajaan, sebagaimana mencintai bayangan seorang wanita yang mempunyai rupa paras yang cantik. Tanpa sengaja dia melihatwanita itu lalu jatuh cinta. Cintanya itu sampai menyebabkan dia berbuat maksiat. Bila hasrat cintanya sudah menggebu, sebaiknya dia melanjutkannya dengan perkahwinan. Andai belum mampu, sebaiknya dia berusaha untuk melupakan wanita itu dan senantiaa menyibukkan diri untuk melakukan hal-hal yang lebih bermanfaat. Dia harus merahsiakan cintanya, menahan diri dan tetap bersabar. Bahkan Rasulullah S.A.W memberikan peringatan untuk berpuasa. Jika dapat melakukannya, maka Allah akan memberikan keteguhan dengan kesabaran. Ini sebagai ganjaran kerana usahanya dalam menahan diri dari perbuatan yang diharamkan, menolak ajakan hawa nafsu dan lebih mengutamakan redha Allah. 

(cREDIT tO bURHAN sODIQ = YA ALLAH, AKU JATUH CINTA)

2 comments:

  1. Assalamualaikum wrh..
    cinta yg didasari Cinta krn Allah adalah sebaik2 cinta..krn cinta ini dapat mendekatkan dri kita kpd Allah,Pemilik sgla Cinta..

    ReplyDelete